onsdag 27 mars 2013

De judiska högtiderna

Mitt syfte med detta arbete var att ta reda på om det finns några tydliga skillnader mellan de judiska aschkenazerna och jemeniterna inom de traditionella högtidernas kultur. Det jag kom fram till är att skillnaderna inte är så stora ur ett traditionellt perspektiv. För jemeniterna finns det inga större bestämmelser över vad du ska äta under de olika högtiderna, jag har därför gjort lite olika jemenitiska recept utifrån vad jag blivit rekommenderad. Inom den aschkenaziska judendomen finns det dock något fler traditioner inom matkulturen för just högtiderna. För er som inte känner till så mycket om den judiska traditionella maten tänkte jag därför berätta lite kort om vilka maträtter jag har kopplat till de olika högtiderna genom detta inlägg. De jag skriver om här nedan är alltså enbart aschkenaziska. Ni hittar sedan de angivna rätterna i fältet till höger.

Det judiska året börjar med rosh hashanah. Till det har jag bakat de aschkenaziska kakorna honungskaka och kichlach. Under rosh hashanah vill man värna om ett sött och gott nytt år. Enligt traditionerna ska man därför även doppa äpple i honung då det är just sött och gott.

Under jom kippur fastar man ett helt dygn. Före och efter fastan brukar man äta något som kallas för kreplach. Detta har jag inte själv tillagat, men jag har berättat mer om själva receptet och även länkat det i ett av mina inlägg.

Channuka är en högtid som infaller någon gång runt den kristna julen. Själva högtiden pågår under åtta dagar, under dessa dagar tänder man ljus på en åttaarmad ljusstake. För var dag som går tänder man ett nytt ljus och börjar alltså med ett ljus dag 1, två ljus dag 2 osv. En annan tradition under channuka är även att man ger barnen i familjen presenter. Utöver detta brukar man äta något som kallas för sufganiot, donut-liknande kakor/bullar vilket du hittar bland mina recept.

Purim är den högtid då man läser ur Esthers rulle. Barn och vuxna klär ut sig och man anordnar en stor maskeradfest med syftet att inte kunna skilja på Haman och Mordechai vid festens slut. Haman och Mordechai var två viktiga personer i denna berättelse, Haman var ond och Mordechai var god. Under purim äter man även något som kallas för "Hamans öra eller homentaschen" vilket du hittar recept på till höger.

Pesach är en av de största högtiderna inom judendomen. Ur matens perspektiv så är skillnaderna väldigt stora jämfört med resten av året. Under en hel vecka får man inte äta bröd, pasta eller något som innehåller mjöl. Som ersättning för detta äter man mycket frukt och grönsaker, men även något som kallas för "matzah" som ni kan se här: http://www.dreamstime.com/matza-bread-on-white-thumb11945556.jpg. Det jag tillagat som går under pesach är en soppa med något som kallas för "Kneidlach" som du kan läsa om under "Aschkenaziska kneidlach".

Shabbat är något som man firar varje helg mellan fredag kväll och lördag. Själva ordet shabbat betyder vilodag. Detta innebär att man inte får använda någon elektricitet eller utföra någon sorts arbete under denna tid. På fredagskvällen äter man ofta en gemensam måltid med familj och vänner. Något som är väldigt vanligt då är challahbrödet som ätes till måltiden. Jag valde att baka min mormors recept som är ett av mina favoritbröd. Som jag nämnde ovan får man inte förbruka någon elektricitet under shabbat, detta medför att man inte heller får laga någon mat. Jag har därför länkat ett recept till cholent i ett av mina inlägg som är en väldigt vanlig maträtt under just shabbat för de judar som firar shabbat fullt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar