måndag 25 mars 2013

Aschkenaziska sufganiyot (munkar)


Under högtiden channukah är det väldigt vanligt att man äter sufganiyot. Sufganiyot är som en friterad munk fylld med sylt. Personligen har jag alltid tyckte sufganiot varit väldigt gott. Varje år har vi fått det serverat på församlingens olika event kring channukah. Men av någon anledning har jag själv aldrig tagit mig tiden att tillaga dem. Så jag prövade, och det var faktiskt inte alls så svårt som jag hade föreställt mig.  Själva tillagningsprocessen var väldigt enkel. Det som tog tid var friteringen då varenda munk skulle friteras. Vill man så kan man därför ta en större kastrull så detta moment går fortare.  

Ingredienser:
  • 50 g jäst
  • 2 dl ljummen mjölk
  • 1 kg mjöl
  • 1 msk socker
  • 10 g salt
  • 8 ägg
  • 1 vaniljstång
  • saft från 1/2 citron
  • saft från 1/2 apelsin
  • 3 tsk rom eller konjak
  • 160 g rumsvarmt smör
  • rapsolja för fritering
  • jordgubbssylt
  • florsocker 
Så här gör du:
1.    Lös upp jästen i mjölken. Tillsätt sedan i en bunke mjöl, socker, salt, ägg, vanilj, citronsaft, rom eller konjak och jästmjölken.
2.    Knåda degen och tillsätt smöret gradvis. Fortsätt knåda tills degen är mjuk och fin.
3.    Låt jäsa i 20-30 min under duk. Knåda 1 min och forma sedan degen till en boll.
4.    Lägg på mjölat trä- eller granitunderlag. Jäs 15-20 minuter under duk.
5.    Dela degen till 30 sufganiot och arrangera dem på smorda mjölade plåtar.
6.    Sätt plåtarna i ugn på 40-45 grader. Sätt en kastrull med kokande vatten i botten på ugnen.
7.    Låt degen jäsa till dubbel storlek. Värm frityroljan till 190 grader.

1.    
Fritera munkarna ca 2 minuter per sida. Lägg dem därefter på ett bakplåtspapper eller hushållspapper så att fettet sugs upp. 
     2.    Fyll munkarna med sylt med hjälp av en spritspåse. Strö florsocker över dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar