torsdag 21 mars 2013

Ashckenazisk honungskaka (kaka)



Under rosh hashannah så vill achskenaserna att man ska äta så mycket sötsaker som möjligt för att man ska få ett sött och gott år. Honungskaka är därför ett återkommande smaskigt alternativ under denna högtid då den är just söt och god.

Som ni kan se på bilden så använde jag mig av en rund form, diametern 25 cm. Det fungerade bra, men har ni en form i de rätta måtten (se nedan) så rekommenderar jag er att använda den istället.  Jag själv lyckades inte riktigt med denna kaka då jag missuppfattade beskrivningen av receptet. Det var nämligen så att receptet var amerikanskt och var därför skrivet i Fahrenheit istället för Celcius. Så utgå inte från min bild då den blev väldigt bränd, låt kakan gärna bli lite ljusare! 


Ingredienser
  • 3 ägg
  • 2,7 dl honung
  • 3 dl socker
  • 1 kopp svart starkt kaffe
  • 1 tsk bakpulver
  • 3 msk mjukt margarin
  • 1 tsk bikarbonat
  • 8 dl vetemjöl
  • 1 tsk kanel
Så här gör du: 
  1. Förvärm ugnen till 160 °C.
  2. Smörj och bröa en 23x33 cm bakform.
  3. Vispa ägg och honung i en stor skål.
  4. Tillsätt socker och vispa.
  5. Blanda kaffe med bakpulver, och tillsätt margarinet och lägg sedan allt i äggblandningen.
  6. Tillsätt bikarbonat, vetemjöl och kanel till resten av smeten och blanda väl.
  7. Häll smeten i den smorda bakformen. Grädda i ugn i ca 55-60 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar